zondag 7 oktober 2012

Kerstkrans of Kersthart patroon

In de statistieken kan ik zien dat er heel veel wordt gekeken naar de kerstkrans. Ik zal de uitleg hieronder plaatsen.Ik heb een krans van 30 cm doorsnede gebruikt,maar je kunt natuurlijk ook een kleinere krans gebruiken, of een hartvorm, zodat je minder lapjes nodig hebt.
                               



KERSTKRANS                     
BENODIGHEDEN:
80 LAPJES VAN 10 X 10 CM
1 STRO KRANS VAN 30 CM DOORSNEDE
2 METER FIBERFILL VAN 140 CM BREED
24 METER RAFFIA OF ANDER OPBINDMATERIAAL
WERKWIJZE:
Vouw een lapje dubbel en naai een stukje, dan een stukje overslaan en dan weer verder naaien. Het ziet er dan zo(1) uit. Dan het lapje plat leggen en de naad,die dan in het midden ligt, open vouwen. Het ziet er dan zo(2) uit. Daarna de boven en onderkant dichtnaaien, het ziet er dan zo(3) uit. Nu keer je het lapje. Nu neem je de fiberfill en knipt of snijdt die in stroken van 10 cm van 140 cm breed. Deze strook deel je in 8 stukken, je hebt dan 8 strookjes van 10 x 17 cm. Voor elk zakje gebruik je 2 strookjes. Neem een strookje fiberfill en vul het zakje naar een kant op, dan neem je het andere strookje fiberfill en vult het zakje naar de andere kant op. Als alle zakjes gevuld zijn neem je de krans en een stukje raffia van 30 cm. Je legt de eerste rij zakjes zo(4) op de krans en knoopt het er op. Je kunt de raffia afknippen of lang laten, dat is een eigen keuze. Daarna knoop je de volgende rij zo(5) op de krans. Vervolgens knoop je ze aan de zijkant net als aan de bovenkant, eerst een rij in de breedte,dan daar tussen een rij in de lengte. Daarna vul je de binnenkant ook zo op en dan is de krans klaar. Je kunt hem aan de deur hangen met een mooi lint er aan, of op een taartplateau, of op een schaal op tafel met een mooie kaars er in etc. Ik heb het even geprobeerd te tekenen. Ik heb de zakjes niet dichtgenaaid,maar de opening naar de krans toe gelegd,dan zie je er niets van.






16 opmerkingen:

  1. Ja al wel eens in het echt gezien, maar je heb hier een goede beschrijving, zeg. We kunnen nog wat van je leren, heel erg leuk.............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig da hartjes krans en dank je voor de beschrijving, misschien ooit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie tutorial! Ik ga hem zeker bewaren, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn allemaal te leuk, ik heb er al een, maar zo'n hart zie ik ook wel zitten, maar er moeten toch eerst wat andere dingen afgemaakt worden.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de krans maar het hart is ook leuk. Goede beschrijving heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel ze blijven leuk om te doen en deze zijn schitterend
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede duidelijk uitleg Hermie, zoals altijd van jou .
    Vooral de opbouw op de krans, ik had daar nog niet over nagedacht.

    Groetjes, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wunderschöne Kränze.
    Super !!!
    Liebe Grüße Grit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk Hermie dat jij zulke duidelijke Tutorials kan maken op je blog, daar zal menigeen, waaronder mijzelf, erg blij mee zijn. Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Graag gedaan Joke, de volgende tutorial is al in de maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een duidelijke uitleg. Wist je trouwens dat een grote hart bij X.enos slecht € 1,95 kost (dacht ik, zo uit mijn hoofd). Met zo'n prijs en jouw tutorial heb je heel snel leuke cadeautjes gemaakt.
    Dank je voor de uitleg.
    Groetjes, Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb zowel de krans als het hart bij de action gekocht,ook lekker goedkoop

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hele leuke krans , met een duidelijke uitleg hoe het te maken. Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ze blijven leuk de kerstkransen.
    Ik heb er voor jaren terug mijn eerste gekregen van mijn schoonmoeder en heb er al een aantal zelf gemaakt.
    De krans in hart vorm is ook erg mooi.
    Gr. Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk die krans van één soort stof. Het hart is ook mooi! De kransen zijn zo leuk om te maken, iedereen wil er wel één hebben. Ik heb er zoveel gemaakt dat ik het [voorlopig] niet meer doe.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen